Kinderen te snel te veel laten leren is complete waanzin

Het is totaal fout om kinderen te leren schrijven, lezen en rekenen voor ze minstens zes zijn. Zeven zou zelfs een betere leeftijd zijn om er aan te beginnen. Dat blijkt uit een rapport van de Universiteit van Cambridge, gebaseerd op 28 verschillende studies en onderzoeken, waar bijna honderd wetenschappers aan hebben gewerkt.

Het rapport wijst erop dat landen waar kinderen pas aan hun eerste studiejaar beginnen als ze zeven zijn, zoals Zweden en Finland, uiteindelijk de beste resultaten afleveren.

Hekel
Volgens het rapport heeft het totaal geen zin om kinderen steeds vroeger te leren lezen, schrijven en rekenen, laat staan vreemde talen te leren. Dat resulteert er alleen maar in dat er meer kinderen al erg vroeg een hekel aan leren krijgen en in hun latere schoolopleiding er snel de brui aan geven. Bovendien: “Als kinderen al op vier of vijfjarige leeftijd het idee krijgen dat ze kunnen falen in school, wordt het bijna onmogelijk om hen nog te motiveren.”

Stoornissen
Volgens het rapport leidt het vervroegen van druk om te leren op kinderen tot pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Dat is een term in de psychiatrie waaronder ondermeer autistische stoornissen vallen, het syndroom van Rett, desintegratiestoornis van de kinderleeftijd en het syndroom van Asperger.

A-sociale, opgefokte kids
Het rapport beweert dat kinderen van elf bijvoorbeeld nog nooit zo a-sociaal waren. “En dat ligt niet aan computerspelletjes, tv kijken of andere moderne ‘verleidingen’, maar aan het feit dat ze door hun ouders al van op te jonge leeftijd in een competitief model worden gedwongen, vooral als het over hun schoolprestaties gaat.”

Stalinistische ouders
De manier waarop veel ouders omgaan met de onderwijsopleiding van hun kinderen anno 2009 wordt door de auteurs van het rapport omschreven als “Stalinistisch” en “Victoriaans”. Ouders verwachten ook meer dan ooit dat de schoolprestaties van hun kinderen aanleunen bij de sociale standing die ze zichzelf aanmeten. Wat in de meeste gevallen leidt tot het overstressen van kinderen.

Het rapport pleit ervoor om zeker in de eerste schooljaren “af te stappen van een systeem dat steeds meer draait rond het goed scoren op testen en hoge punten halen”. Volgens de auteurs moet er weer meer aandacht besteed worden aan geschiedenis, muziek en creatief bezig zijn.

bron: De Morgen (België)


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *